מה ההבדל בין הודעה שירותית ובין דבר פרסומת?

תוכן עניינים

מה החוק אומר

סעיף 30א לחוק התקשורת, הידוע בכינויו חוק הספאם, אוסר על משלוח דברי פרסומת, ללא הסכמה. בנוסף, הסעיף דורש כי מפרסם המשגר דברי פרסומת, בדרכים המנויות בחוק, יעמוד במספר דרישות צורניות. כך למשל, על מפרסם המשגר דבר פרסומת לציין, ובין היתר, עליו לציין את שם המפרסם, כתובתו, דרכי יצירת הקשר עמו, ועוד פרטים טכניים אחרים.

סעיף 30א(א) מגדיר דבר פרסומת, כ”מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת”; או כ”מסר המופץ לציבור הרחב שמטרתו בקשת תרומה או תעמולה”. לכאורה, מדובר על הגדרה ברורה ופשוטה, אלא שלא תמיד ברור האם הודעה מסוימת מהווה דבר פרסומת אם לאו.

אלא שלעיתים רבות, מתעורר ויכוח בנוגע למהות המסר, כאשר המפרסם טוען שההודעה ששיגר אינה דבר פרסומת, אלא הודעה שירותית, ואילו הנמען, סבור כי מדובר על דבר פרסומת. לאורך השנים, בתי המשפט נדרשו לא אחת, לשאלה זו.

כך למשל, עלתה השאלה האם ברכת חג שמח או שנה טובה, עלולה להיחשב כדבר פרסומת. עוד עלתה השאלה האם הודעת עדכון על שעות הפעילות של עלולה להיחשב כדבר פרסומת. כן עלתה השאלה האם התשובה משתנה בנסיבות קיצוניות שהובילו למשלוח ההודעה, דוגמת מגיפת הקורונה שהתרחשה בשנים האחרונות. התשובה, לא תמיד הייתה זהה ועקבית.

פסק הדין

פסק הדין המנחה בעניין זה ניתן על ידי השופטת אסתר חיות, במסגרת רע”א 4806/17 פסגות בית השקעות בע”מ נ’ זיו גלסברג (25.10.17). במסגרת הליך זה, נקבע כי התשובה לשאלה האם הודעה מסוימת מהווה “דבר פרסומת” תלויה, בראש ובראשונה, במטרה שאותה היא באה להגשים ולא בהכרח באופן שבו נמען סביר היה מבין אותה.

בית המשפט קבע, כי החוק חל גם על מסרים שנועדו למשוך את הנמען להתקשר עם המפרסם שלא באמצעות מסר מפורש וישיר אלא בדרכים עקיפות. כך נקבע, שעל מנת שהודעה לא תיחשב כדבר פרסומת, המסר שלה חייב להיות “נקי” לחלוטין, וחף מכל קישור פרסומי, ישיר או עקיף. אם ההודעה כוללת את לוגו החברה, את הסלוגן שלה, הפנייה לדף אינטרנט (שיווקי או תדמיתי), או כל אינדיקציה אחרת שעלולה להוביל למסקנה שהיא נועדה להאדיר את שם המפרסם או למשוך לקוחות אליו, הרי שהיא עלולה להיכנס תחת ההגדרה של דבר פרסומת, על כל המשתמע מכך. בתי המשפט יצאו מנקודת הנחה, שחברות מסחריות מעוניינות להשיא את רווחיהן, ולכן לרוב יהיה מדובר ב”טריק פרסומי”, ולא בהודעה שירותית אמיתית.

עם זאת, אין משמעות הדבר שחברות לעולם לא יוכלו לפנות ללקוחותיהן, באמצעים הקבועים בחוק, וזאת ללא סיכון כי המסרים שלהן יוכרו כדברי פרסומת. כל שנדרש מחברות לעשות, הוא לנסח את ההודעות בצורה נקיה, ובהתאם לכללים שהותוו בפסיקה.

לסיכום

אם חשקה נפשכם לאחל ללקוחותיכם שנה טובה; אם ברצונכם ליידע אותם על שעות הפעילות בסניפים השונים; אם ברצונכם ליידע אותם על שינויים שבוצעו בתנאי השימוש ובמדיניות הפרטיות באתר; או כל עניין אחר, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי, ולבחון את האופן בו אתם מנסחים את המסר. בחינה כאמור, תוכל לחסוך מכם כאב ראש עצום וסכומי כסף לא מבוטלים.

אהבתם? שתפו.
מגוון תחומי התמחות

משרדינו בעל מגוון רחב של התמחויות ייחודיות בתחומי האינטרנט, הטכנולוגיה והתקשורת.

מוזמנים לצפות בכל תחומי ההתמחות של משרדינו

אולי גם אלו
יכולים לעניין אותך...
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל מאיתנו התראה ברגע שעולה מידע חשוב?
מוזמנים להצטרף לרשימה שלנו ואנו נעדכן אתכם.

קצת על עו"ד אוהד שמילוביץ

עו”ד אוהד שמילוביץ הנו יזם שהגיע לעולם המשפט דרך עולם העסקים, שם למד על הנחיצות והחשיבות של ליווי משפטי מקצועי. המחשבה האנליטית של עו”ד שמילוביץ, לצד ניסיונו בעולם העסקים, וההבנה שלו את הצרכים המשתנים של תאגידים ולקוחות פרטיים, מסייעים לו להעניק ללקוחותיו פתרון מלא ומקיף לבעיות בהם הם נתקלים מדי יום.

את דרכו המקצועית בעולם המשפט עו”ד שמילוביץ החל כמתמחה בבית משפט השלום, שם נחשף למגוון רחב של תביעות מסחריות ואזרחיות בתחומים שונים. בהמשך עו”ד שמילוביץ עבד במשרד בוטיק המתמחה בליטיגציה אזרחית מסחרית, שם התמקצע בטיפול בחברות ציבוריות ותובענות ייצוגיות. בתפקידו זה, ליווה מגוון רחב של חברות ציבוריות ופרטיות מהגדולות במשק, אנשי עסקים ויזמים. בנוסף, עו”ד שמילוביץ התמחה בתביעות בתחום חוק המכר בכלל וליקויי בניה בפרט.

כעת, עו”ד שמילוביץ רותם את יכולותיו, קשריו, והידע המשפטי והעסקי שצבר לאורך השנים, לטובת לקוחות המשרד, תוך מתן דגש על ייעוץ וייצוג משפטי נכון, יעיל ויצירתי, במטרה להניע את עסקי החברות לעבר הצלחה עסקית, והימנעות מהתנהלות משפטית עקרה.

השכלה

הסמכה מקצועית

שפות

עברית, אנגלית

קצת על עו"ד תום שנפ

עו”ד תום שנפ, החל את דרכו בעולם המשפט בגיל צעיר, בשל אהבתו לחוק ולמשפט. מיד עם סיום שירותו הצבאי החל עו”ד שנפ בלימודי המשפטים, הצטיין בלימודיו, ואף המשיך ללימודי דוקטורט עם התמחות בדיני ראיות.

במקביל, עו”ד שנפ התמחה באחד מהמשרדים הגדולים והמובילים בישראל, שם למד את רזי עולם המשפט, ואת הצרכים המשתנים של הלקוחות בעולם המעשי. בהמשך, עו”ד שנפ כיהן כשותף וכראש מחלקת ליטיגציה של משרד בוטיק בעל התמחות ייחודית בתחומי האינטרנט והטכנולוגיה. 

לאורך השנים עו”ד שנפ ייצג את החברות הגדולות והמובילות במשק בתביעות מורכבות ומתוקשרות בנושאים שונים. בנוסף, ייצג עו”ד שנפ לקוחות פרטיים בתביעות שעניינן הגנת הפרטיות, לשון הרע ותביעות ספאם. עו”ד שנפ צבר הצלחות רבות, בבתי המשפט, בבוררויות ובגישורים בנושאים אלו.

כיום, עו”ד שנפ מייצג לקוחות פרטיים בתחומי ההתמחות של המשרד, בבתי המשפט, מול רשויות המדינה, משטרת ישראל, וגופים אחרים. במקביל, עו”ד שנפ מלווה ומייצג תאגידים בתיקי ליטיגציה מורכבים ובתובענות ייצוגיות.

השכלה

הסמכה מקצועית

שפות

עברית, אנגלית